Skip to content

Startpunt ECD voor zorginstellingen

Het startpunt ECD voor zorginstellingen is het zorgproces (zie onderstaande tip bij stap 1). Vanuit het proces moet worden gekeken wat er binnen de zorginstelling nodig is om de uitvoering van het proces te ondersteunen. Ondersteuning wordt gegeven door met elkaar procesafspraken te maken in combinatie met ondersteuning door ICT. Het ECD maakt onderdeel uit van het ICT-landschap.

Het startpunt ECD in vier stappen

Het startpunt ECD kan worden gemaakt door onderstaande stappen uit te werken:

  1. De primaire en ondersteunende zorgprocessen als uitgangspunt. Tip: kijk eens naar het Referentiedomeinenmodel care van NICTIZ
  2. De huidige werkwijze, hoe werken wij nu
  3. De gewenste werkwijze, hoe willen wij werken. Tip: maak van elke wens een scenario van de stappen die worden doorlopen
  4. Wat is het verschil tussen de huidige en gewenste werkwijze

Het startpunt ECD concreet maken

Concreet maken wil zeggen dat de eerste stappen worden gezet naar de stappen in het proces in relatie tot ECD-functionaliteit. Aan een of meer leveranciers kan worden gevraagd om een demo te geven van de scenario’s die eerder in het traject zijn uitgewerkt.

Startpunt ECDDe zorgverleners die betrokken zijn bij het realiseren van het startpunt ECD zijn aanwezig bij de demo’s. Per scenario kan er een cijfer van 1 tot 10 worden gegeven aan een leverancier, afhankelijk hoe goed het scenario door een ECD wordt ondersteund. Na afloop kunnen de cijfers per scenario bij elkaar worden opgeteld en kan er een gemiddelde worden bepaald. Van de ECD-leveranciers die het hoogste scoren kan een zogenaamde shortlist worden gemaakt. Vanuit de shortlist wordt uiteindelijk een winnende ECD-leverancier bepaald.

Ondersteuning bij realiseren van het startpunt ECD

Het is aan te raden om voldoende expertise te betrekken bij het traject voor het vastleggen van een startpunt ECD. Er moet een gezonde mix zijn van management, leidinggevenden en uitvoerende medewerkers. Betrek ook iemand van ICT, marketing en HRM bij het team. Vragen of hulp nodig laat het even weten.